خانه / دلنوشته / موسیقی چیست؟ و موسیقی از دیدگاه بزرگان

موسیقی چیست؟ و موسیقی از دیدگاه بزرگان

« به نام معمای آفرینش »

موسیقی چیست؟ و موسیقی از دیدگاه بزرگان

واقعاً موسیقی چیه؟ همه ی ما هر روز تو جاهای مختلف، موسیقی های گوناگون و متنوعی رو میشنویم؛ شاید خیلی از ما موسیقی می زنیم و خیلی ها حتی معلم موسیقی هستیم. اما آیا هیچ وقت به این فکر کردیم که جواب این سوال یعنی چیستی موسیقی چیه؟؟؟

موسیقی چیست؟
موسیقی چیست؟

اگه از یه شیمی دان یا یه معلم شیمی بپرسن شیمی چیه، احتمالا میگه علم بررسی مواد، همین طور اگه از یه هواشناس بپرسن که هواشناسی چیه، میگه علم مطالعه ی وضع هوا و پیش بینی اون، اما اینکه موسیقی چیه سوال آشنایی به نظر نمیاد، جوابش هم ملموس نیست!

شاید بشه این جوری شروع کرد: موسیقی یا موزیک که در زبان فارسی به اون خُنیا هم گفته میشه، یه فعالیت بشریه که بن مایه ی اصلی اون صدا و سکوته. ولی نمیشه گفت که موسیقی یه فعالیت بشریه! شاید از نظر خیلی از افراد زیبا ترین موسیقی دنیا صدای یه آبشار باشه که اصلا یه فعالیت بشری نیست!!!!!

طبق نظر عده ای دیگه موسیقی بیان احساساته به وسیله اصوات. موسیقی یه هنر دارای نوا و سکوته.

به طور کلی میشه گفت ارائه تعریف آکادمیک موسیقی موضوعیه که برای قرن‌ها مورد بحث و کشمکش صاحب نظران بوده و همچنان هیچ تعریفی از موسیقی وجود نداره که مورد قبول همه ی اهل این هنر باشه…

درک موسیقی
درک موسیقی

اما بد نیست نظر بزرگان رو راجع به موسیقی بدونیم تا شاید دیدگاه جدیدی راجع به اون توی ذهنمون به وجود بیاد:

ارسطو موسیقی رو یکی از شاخه های علم ریاضی می دونسته و بسیاری از فیلسوف های اسلامی هم این نظر رو پذیرفتند. مثل ابن سینا که تو کتاب شفای خودش از موسیقی نام برده. اما از اونجایی که همه ی ویژگی های موسیقی مثل ریاضی مسلم و غیر قابل تغییر نیستن، بلکه ذوق نوازنده هم توی اون اثر داره، بسیاری از بزرگان موسیقی رو هنر میدونن.

  • افلاطون: موسیقی یک قانون اخلاقی است که روح  به جهانیان، و بال به تفکر و جهش به تصور، و ربایش به غم و شادی و حیات به همه چیز می‌بخشد.
  • ارسطو: موسیقی حکمتی است که نفوس بشر از اظهار آن در قالب الفاظ عاجز است بنابراین آن را در قالب اصوات ظاهر می‌سازد.
  • ابونصر فارابی: موسیقی علم شناسایی الحان است و شامل دو علم است؛ علم موسیقی عملی و علم موسیقی نظری.
  • ابوعلی سینا: موسیقی علمی است ریاضی که در آن از چگونگی نغمه‌ها از نظر ملایمت و سازگاری، و چگونگی زمان‌های بین نغمه‌ها بحث می‌شود.
  • افلاطون: موسیقی روح انسان را مناسب و هماهنگ می‌کند و استعداد پذیرش عدالت را در وی برمی‌انگیزد.
  • بتهوون: موسیقی مظهری است عالی‌تر از هر علم و فلسفه‌ای. موسیقی هنر زبان دل و روح بشر و عالی‌ترین تجلی قریحه ی انسانی است.
  • بتهوون: آنجا که سخن از گفتن بازمی‌ماند موسیقی آغاز می‌شود.

شاید آخرش نشد که بگیم موسیقی دقیقا چیه اما در همین حد بسه که بگیم موسیقی ناگفته ها رو میگه، شنیده نشده ها رو بازگو میکنه، نادیده ها رو به تصویر میکشه و هر جایی که قلم و زبان از گفتن و به تصویر کشیدن عاجز باشن! موسیقی وارد عمل میشه…   پس شما هم همین الان دست به کار بشید و ناگفته هاتون رو با نظم و دقت، با موسیقی بیان کنید…                                                   

                                                س.ب

برای دیدن همه نوشته های موسیقی اینجا را کلیک کنید.

برای دیدن آثار نقاشی اینجا را کلیک کنید.

بازگشت به همه نوشته های موسیقی

بازگشت به نوشته های نقاشی

درباره‌ی سید علی مهدوی حسینی

همچنین ببینید

موسیقی و سلامت سالمند

موسیقی و سالمندان

موسیقی و سلامت سالمندان پدر بزرگوار من تا آخرین لحظات عمر همیشه خندان بود و …

2 نظر

  1. تعریف آکادمیک موسیقی این هست: بیان احساسات توسط اصوات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربران عزیز، با توجه به اشکال پیش آمده در درگاه پرداخت، شما فقط می توانید محصولات مجانی را دریافت کنید. برای دریافت بقیه محصولات با آی دی alimahdavy در تمامی پیامرسانها درخواست خود را ارائه دهید. رد کردن