خانه / دلنوشته / چپ دستان و نوازندگی

چپ دستان و نوازندگی

نوازندگی چپ دستان مشکلی است که از قدیم معلمان با آن روبرو بوده اند. اما بدلیل استعدادی که در افراد چپ دست دیده شده، معلمان از تعلیم آنها لذت می برند.

امروز که روز جهانی چپ دستان است، بهتر است از طرف موسیقی باساز به همه ی چپ دستان نوازنده تبریک بگویم، چون استعداد موسیقی این گروه، قابل توجه است.

در مورد بعضی سازها مثل پیانو، تفاوت زیادی برای آموزش وجود ندارد. اما برای سازهایی مانند گیتار، ویلون و بسیاری سازهای دیگر هموراه دردسرهایی به استاد و شاگرد وارد می شود. مثلا سیمهای گیتار و سازهای سیمی برای افراد چپ دست باید برعکس بسته شود. این موضوع باعث می شود که نوآموز با دیگر سازها نمی تواند اجرا داشته باشد، کسی هم با ساز او نمی تواند بنوازد.

البته شکل قرار گرفتن فرد در گروه هم چون خلاف بقیه نوازندگان است گاه مایه ی دردسر می شود گرچه اغلب می توان آنرا حسنی دانست و نوازندگان بر روی سکو به شکلی چیده شوند که تقارنی خاص بوجود آید.

ویلون چپ دست
ویلون چپ دست

بدترین و نابخشودنی اشتباه آنست که شاگرد چپ دستی را مثل شاگردان راست دست تربیت کرد. چون هم سرعت نوازندگی او هرگز به حد مطلوب نمیرسد هم بعدا که متوجه شد در آموزش چپ دست بودنش را لحاظ نکرده اند و مثل راست دستان او را آموزش داده اند معمولا علی رغم استعداد زیادش نوازندگی را ترک می کند. چون نه راه پس دارد نه راه پیش، او دیگر نمی تواند از جلسه ی اول شروع کند و اغلب سرخورده می شود. این دوستان اگر به همان شیوه ی غلط ادامه دهند معمولا معلمان خوبی می شوند.

به هر حال اگر چپ دست بودن نوآموزان از همان آغاز معلوم شود، موهبتی نسیب شاگرد و استاد شده است.

سید علی مهدوی

برای دیدن همه نوشته های موسیقی اینجا را کلیک کنید.

برای دیدن آثار نقاشی اینجا را کلیک کنید.

برای دیدن همه محصولات ما در دیجیکالا اینجا را کلیک کنید.

درباره‌ی سید علی مهدوی حسینی

همچنین ببینید

موسیقی و سلامت سالمند

موسیقی و سالمندان

موسیقی و سلامت سالمندان پدر بزرگوار من تا آخرین لحظات عمر همیشه خندان بود و …

123 نظر

  1. خیلی خوشم اومد. من و خواهرم هر دو چپ دستیم.
    ممنون استاد

    • ببخشید چطور باید جای سیم هارو عوض کنیم؟

      • کافیه سیم ۱ با سیم ۶ جاش رو عوض کنه به همین ترتیب سیم ۵ با سیم ۲ و همچنین سیم چهار و سه هم جاشون رو عوض می کنن. به این ترتیب که کوک سیم رو اونقدر شب می کنیم تا سیم از کوک جدا بشه بعد سیم رو از روی خرک هم باز می کنیم و به همون شکل سر جای جدیدش می بندیم. گره روی خرک شاید براتون سخت باشه عکسهایی تو اینترنت هست که کمک می کنه و اگه عمری باقی بود یه فیلم برای این کار تهیه می کنم. نوازنده گیتار باید بتونه سیم ساز رو عوض کنه

      • خوب در گیتار سیم ششم می ره جای سیم اول، سیم پنجم می ره جای سیم دوم و سیمهای سه و چهار هم جاشون با هم عوض می شه.
        توی یوتیوب فیلمهایی هست که طریق بستن سیم رو شرح می ده. و نهایتا کوک باید بشه.

  2. من چپ دستم و تا حالا فکر می کردم مثل راست دستا باید گیتار بزنم، حالا چکار کنم؟
    ۵ ماهی هست که گیتار می زنم

    • آقای مبین
      چنانکه توی نوشته هم گفته شده باید سیمهای گیتار رو برعکس کنید، گیتار رو رو به سمت راست بگیرید یعنی برعکس همه، و در نهایت تو تمرینات هر جا گفتن دست چپ شما دست راستتون رو در نظر بگیرید و الی آخر.
      این کار خیلی سخت نیست.
      توی همین سایت توی درسهای گیتار اولین چیزی که گفته شده اینه که اگر چپ دست هستید هر جا گفته شد دست راست شما باید دست چپتون رو در نظر بگیرید و برعکس

    • البته کار شما کمی سخت تر شده. یا باید مثل یه قهرمان از ابتدا شروع کنید یا اینکه همینطور ادامه بدید. بچه های چپ دست که درست ساز رو کار نکردن معمولا معلمهای خوبی می شن

  3. سلام من چپ دست هستم و می خوام کار با گیتار رو شروع کنم . به نظر تون سیم ها رو عوض کنم یا با دست راست تمرین کنم .

  4. سلام و عرض ادب
    من هم همانند بقیه دوستان چپ دستم و دو سال میشه که گیتار میزنم اما با دست راست بنا به توصیه استادم اوایل بسیار سخت و انگار که همه محاسبات ادم به هم ریخته اما خوب الان تا حدی برام عادی شده ولی باز هم احساس میکنم یه جای کار اشکال داره تا حدی که به فکر تعویض سیم ها برای نواختن با دست چپ افتادم حتی حس میکم اون طور که باید مثل دست چپ مهارت ندارم به نظر شما راهکار و یا تمریناتی برای تقویت دست راست مدنظرتون هست و یا از صفر باید شروع کنم.با تشکر

    • سلام و درود
      متاسفم که روزگار گاه بی رحمی می کنه. به هر حال آنچه رو که استادتون یادتون داده، بی ارزش نیست.
      رو راست خدمتتون بگم: اگه شهامت کافی دارید از اول شروع کنید، چون دو سال مدتی طولان نیست. به نظر من سیمها رو عوض کنید، من فکر می کنم ۴۰ روز الی سه ماه طول می کشه تا به وضعیت جدید عادت کنید. ولی بعداز اون سرعت یادگیریتون خیلی زیاد می شه. همچنین مطمئنم معلم خوبی می شید. کسی که نوازندگی بلده دلیل نمی شه معلم خوبی باشه. معلم کسی نیست که راه درست رو رفته و بلده، معلم کسیه که هم راه درست رو بلده هم راه غلط رو. البته این نظر منه.
      اگه سوآلی داشتید من در خدمتم.

      • ممنون از راهنمایی تون و گر چه سخته این دو سال رو فراموش کنم اما به نظر خودم هم صلاح در همینه
        اما حالا تکنیک خاصی برای سریع تر راه افتادن دست راستم برای گرفتن دسته هست که بهم بگیم چون دست چپم حتی تو دسته گیتارم قویه و برای رسوندن به این درجه البته تا حدودی .ممنونم

        • راههایی هست
          مثلا تمرینات دست راست که بهشون آرپژ می گیم و تعدادی از اونها توی درسهای گیتار این مجموعه هست.
          همچنین راههای ابتکاری که استاندارد نیست ولی در این مواقع در حالت پراکنده خیلی پیشرفت رو سریع می کنن. مثلا این کار رو بکنید فرض کنید یه آهنگ با اجرای یک صدا (منظورم اینه که در تمام مدت آهنگ هر بار فقط یک نت رو می شنوید مثل آهنگ آموزشی سمفونی ۹ بتهون ) مثل رو در نظر بگیرید و شما اونرو دو نت دونت اجرا کنید. دفعه بعد سه نت سه نت اجراش کنید. در مورد تمرینات گامهای سگوویا هم همینطور.
          و اینکه می تونید تمرینات رو رویروی آینه انجام بدید.
          ولی اصلی ترین کار اینه که قبول کنید از روز اول شروع کنید و مثل یه نوآموز تازه کار از خودتون انتظار زیاد نداشته باشید
          موفق باشید

  5. منم چپ دست هستم .
    تجربه اینو دارم ، من بدمینتون کار می کنم پس عادت کردم هر چی میگن من برعکسش رو انجام بدم.
    ممنون بابت سایت خوبتون.
    انگیره گرفتم

  6. سلام.ممنون از راهنمایی هاتون
    من دو ساله با دست چپ گیتار میزنم و با چند استاد کار کردم.
    ولی استاده جدیذم ک سطحشون بالاتره یکم میگن ک باید عادت کنم با دست راست بزنم و فقط اینجوری درس میدن این واقعا برام سخته چون با دست راست نمیتونم حتی ساز رو بگیرم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید ک چکار کنم؟؟؟

    • خوب واضحه که کسی که چپ دست هست باید گیتار رو چپ بگیره
      از استاد محترمتون بخواهید که نوشته بالا رو بخونن. در تمام دنیا بسیاری گیتاریست هستن که با چپ کار می کنن، آیا همه اینها اشتباه می کنن؟

  7. سلام. من چپ دست هستم. با تمام علاقه ای که به تار داشتم ۱۰ساله پیش به مدت ۲سال با دست راست کار کردم،البته با نظر استاد،ولی به مشکل برخوردم و رهاش کردم،ولی الان میخوام با دست چپ شروع کنم، نظرتون چیه

    • خوب این هم مشکلیه که اغلب دوستان چپ دست دارن. به نظرم کار خیلی خوبی دارید می کنید. در مورد تار با دست راست کار خیلی سخت تر از گیتار و ویلون هست. دست راست توی تار وظیفه خیلی سخت تری داره. در نتیجه به احتمال زیاد اگه با چپ شروع کنید زود نتیجه می گیرید و خستگیتون در میاد.
      موفق باشید

  8. سلام
    من الان نزدیک به هشت سال است که گیتار را با دست راستم مینوازم. خیلی سخته که بخوام با دست راست نوازندگی کنم
    چیکار کنم

    • سلام و درود آقا حامد
      هشت سال زمان طولانی است. اگر راحت هستید به این شکل ادامه دهید ولی اگه راحت نیستید به نظر من یا باید بسیار تلاش کنید یا نمی تونید نوازنده خوبی بشید، البته متاسفم که این رو می گم. به هر حال، موسیقی فقط نوازندگی نیست، بسیاری از چپ دستان که با راست کار می کنن معلمان و آهنگ سازان خوبی می شن.

  9. سلام. من هم چپ دست هستم و چند هفته ای هست که شروع به یادگیری ویولن کردم مثل راست دستها. اما در انگشت گذاری با دست چپم مشکل پیدا کردم . اصلا نمی تونم انگشت سومم را جلو بیارم و مچ دستم هم نمیشکنه و یاری نمی کنه. استادم ازم خواست با اون دستم امتحان کنم و دیدیم که تواناییش بهتره. در نهایت استادم به این نتیجه رسید که باید جهت سازم را عوض کنه تا با دست راستم انگشت گذاری کنم.از این هفته قراره از اول و با لحاظ کردن چپ دستیم شروع کنبم. خیلی نگرانم. چون سازم را دوست دارم و می خوام یاد بگیرم. اما تو چند تا سایت اینترنتی دیدم نوشته چپ دست هم باید مثل راست دستها ویولن را دست بگیره. ولی تو سایت شما که این پست را خوندم نگرانیم کم شد.به نظر شما درست میشه؟

  10. سلام و درود به دوستان عزیز.

  11. سلام دوستان،من چپ دستم ومثل راست دستهاگیتاررویادگرفتم نه سالی میشه میزنم هربارکه خواستم به روش چپ دستهاگیتارروبرعکس بگیرم وبزنم دیدم بدن وانگشتان دستم راحت نیستن ولی توحالت راست دست راحت ترم وبهترمیزنم،نظرشخصی من اینه که بااین مسئله بایدشخصی برخوردبشه یعنی بایددیدهرفردچپ دستی خودش چطورراحت تره ومیتونه بهتربزنه من چپ دستهای زیادی میشناسم که راحت نبودن که مثل راست دستابزنندولی چپ دستهایی هم هستن که راست دست راحتن واین بسته به شرایط فیزیکی خودفرد

  12. سلام من گیتار رو تازه شروع کردم دسته چپ هم هستم ۱ هفته ای میشه با راست تمرین میکنم ولی احساس کردم ۱۰۰درصد نیستم. جای سیما رو عوض کردم.مثله ای که الان برام پیش امده گیتار کوک نمیشه نمیدونم کجای کارم اشکال داره.

    • سلام و درود بر شما
      علت اینکه گیتار کوک نمیشه اینه که تازه سیمهاش رو بستید. سیمها شل و سفت که میشن دیر به وضعیت جدید عادت می کنن.
      اصطلاحا باید سیمها پیر بشن یا به کشش جدید عادت کنن.

  13. سلام .من چپ دستم و خیلی موسیقی دوست دارم . تا جایی که میخوام رشته تحصیلیمو تو دانشگاه موسیقی انتخاب کنم . نمیدونم میشه؟ میتونم؟ یا نه؟ میشه خواهش کنم اگه میتونید راهنماییم کنید .

  14. سلام_روز بخیر.تشکر میکنم که به قشر ۱۰٪؜درصدی جامعه یعنی چپ دست ها ارزش دادید و براشون این مطلب رو نوشتید. من گیتار خریدم و دوست دارم گیتار رو حرفه ای بیاموزم .
    چپ دست هستم .
    بیشتر استادها نظرشون اینه که چپ دست ها هم باید مثل راست دست ها گیتار رو بیاموزند.این استادی هم ک تصمیم گرفتم برم پیشش برا اموزش نظرشون همین هست اما ب هیچ وجه مجبوری نیست و گفته هر جور ک خودم دوس دارم انجام بدم .
    ممنون میشم اگر کامل و علمی تر برام توضیح بدید که بهترین راه چی هست الان؟

    • سلام و درود
      به نظر من کسی که چپ دسته نباید به یادگیری گیتار به صورت راست دست فکر کنه. مثل این می مونه که ما راست دستها از معلم گیتارمون بپرسیم: من راست دست هستم به نظر شما گیتار رو به صورت راست دست یاد بگیرم یا چپ دست؟
      و مطمئنا معلم بهمون می خنده….
      تو این چند روز دنبال یه پزشک مغز و اعصاب گشتم تا یه جواب علمی بهتون بدم، ولی پیدا نکردم.
      اما با چند آموزشگاه توی اسپانیا و انگلستان صحبت کردم، اونها می گن اگه دست غالب چپ هست باید گیتار رو به صورت چپ دست کار کنن.
      اگه جواب علمی تری پیدا کردم خبرتون می کنم.
      موفق باشید

  15. درود بر شما استاد عزیز، استاد واقعی کسی نیست که اطلاعات زیادی رو شامل باشه. استاد واقعی به فردی میگن که مسیری چه علمی و چه هنری، هم درست و هم غلط تجربه کرده باشه. اولین نفری هستین که همچین جمله و نکته درستی رو ازتون میبینم و می‌شنوم حتی نوازندگان نامی و جهانی رو من بهشون پیام فرستادم در جواب گفتن این صحیحه. واقعا استاد بودن تو اینجا مشخص میشه.
    من نه ساله با دست راست نوازندگی میکنم و چپ دست هستم و در تمامی مدت اذیت شدم ولی یک نفر نگفت که باید با دست چپ نوازندگی کنی ولی خودم اینو متوجه می‌شدم که فایده ای نداره و باید با دست چپ نوازندگی کنم منتها خودم رو در سطحی نمی‌دونستم که اعتماد کنم برای مثال من از اردشیر فرح بابک امینی و چندین استاد نامی دیگه پرسیدم. گفتن با دست راست نوازندگی کن و الان با خواندن متن شما دیدم حرفی رو نوشتید که عین اون حرف همیشه تو ذهن خودم بوده.
    واقعا بزرگ ترین خیانت یه استاد به هنر جو همین نادیده گرفتن دست اختصاصی فرد هست.
    و از اون جایی که تمام زندگیم و عمرم و عشقم نوازندگی هست از اول با دست چپ شروع به نوازندگی میکنم بعد نه سال
    به امید موفقیت برای همگی
    ممنون از پست نجات بخشتون

    • با سلام بر شما
      ممنون از شهامتتون.
      امیدوارم دوستان دیگه ای که چپ دست هستن، بتونن چنین شهامتی رو در خودشون بیدار کنن و راه درست رو برن.
      ضمنا گرچه بعضی استادهای موسیقی مثل سوزوکی و خیلیهای دیگه به خصوصیات فردی هنرمندان توجهی ندارن ولی در نوشته ها همواره گفتم هر کس باید شیوه و سبک خودش رو کشف کنه.
      منتظر شنیدن موفقیتهای شما هستیم

  16. سلام استاد منم چپ دست هستم امروز جلسه اول گیتار رو رفتم و استادم اصرار داره با دست راست گیتار بزنم اما من قبول نکردم بنظرتون اشتباه میکنم؟

  17. با سلام
    من چپ دست هستم ولی میخوام که با دست راست گیتار بزنم خواستم بپرسم اگه با راست بزنم ممکنه تاثیری داشته باشه منظورم اینه به خوبی بقیه راست دستا میتونم گیتار بزنم؟

    • سلام و درود
      اگه دست غالب شما چپ هست، پاسخ به سوآلتون نه هست. یعنی انتظار نداشته باشید مثل راست دستها با مهارت اجرا کنید. ولی حتما یه دلیلی داره که میخواهید مثل راست دستها ساز بزنید.
      تنها مشکلی که ممکنه برای چپ دستها در اجرا بوجود بیاد اینه که با ساز چپ دستها کسی نمی تونه ساز بزنه و برعکس بچه های چپ دست که با چپ کار می کنن نمی تونن با ساز دیگران کار کنن.

  18. سلام
    من چپ دست هستم و کمانچه می زنم
    می خواستم بپرسم که این نکته شامل کمانچه هم می شه؟
    اگه می شه چه حالتی باید بزنیم؟

    • سلام و درود
      پاسخ کمی سخته
      برای کمانچه و ویولن این موضوع خیلی حیاتی نیست. (بسیاری از اساتید هم اعتقادی به عوض کردن سمیها و چانه ندارن) ولی به هر حال بهتره شما هم سیمها رو برعکس کنید و با چپ آرشه رو بگیرید. (در مورد ویولن جای چانه رو هم باید عوض کرد)
      اگه مدت طولانیه که کمانچه رو با راست می زنید می تونید همونطور ادامه بدید.
      کمان و آرشه رو با دست غالب باید گرفت. در غیر اینصورت هم سرعت و هم رقص ظریف و حرکات آرشه برای نوازنده سخت می شه.
      این موضوع در مورد آرشه هایی که وزن و یا طول بیشتری دارن مهمتر می شه.

      • ولی من تا حالا چند جا خوندم اصلا نیازی نیست تغییری توی ویولن بدید و نوشتن هیچکس ندیده توی ارکستر یه نفر ویولن رو چپ بگیره. من هنوز شروع نکردم و شدیدا دست چپ هستم. یعنی همه کاراامو با دست چپم انجام می دم

        • خوب من دیدم، بذارید چند تا عکس پیدا کنم بهتون نشون بدم.
          سولیست چپ دسته، رهبر و بقیه ارکستر راست دست هستن
          تو عکس بالا سولیست یعنی تکنوازه چپ دسته و خود رهبر و بقیه ارکستر، راست دست هستن.

          حالا چند تصویر دیگه
          این و اینیکی و اینم یکی دیگه.
          ضمنا چند عکس از آلبرت اینشتین و چارلی چاپلین دیدم که ویلن رو با دست چپ گرفتن. البته اینها دلیل نمیشه.
          توی سایت آمازون یه سری فروش ویلون هست که در مورد چپ دستهاست. اگه بتونید دومین نوسته رو بخونید
          https://www.amazon.com/slp/left-handed-violin/8x7rg72a4ozr6so
          همون قسمت که با این نوشته شروع می شه
          You can tell that they obviously took a right handed violin and flipped everything upside down to make it left handed… How can I tell? Well the nut (on
          بازم هست خودتون یه جستجو بکنید…

  19. سلام و خسته نباشید
    من راست دست هستم ولی دست چپم بعلت یه حادثه تو بچگی تا نیمه باز میشه البه انگشت شصتم عادیه و انگشت اشاره تا هشتاد درصد باز و بسته میشه ولی سه انگشت دیگم بیست درصد باز و بسته میشن به نواختن ویولن علاقه دارم و میخواستم مثل چپ دستها ویولن و یاد بگیرم ایا روش سرمایه گذاری کنم یا بیخیالش بشم و میخواستم بدونم ایا سازی هست که با این شرایط بتونم باهاش کار کنم

    • سلام و درود
      بله دقیقا دوستی داشتیم که دقیقا همین وضع رو داشت، اونهم خودش تصمیم گرفت ویولن (البته کنترباس) رو به همین شکل چپ گرفت و بعدا کارش خوب شد و الان می دونم توی اطریش نوازنده س.
      حتما موفق می شید، منتظر شنیدن کاراتون هستیم

  20. سلام استاد خسته نباشید وقت به خیر
    من هم چپ دستم گیتارمم چپه
    دست چپم گیراییش کمتر از دست راستمه که اگورد میگیرم و کند تر هم هست ب نوعی انعطاف کمتری داره…اما با دست راستم اکوردهارو خوب میگیرم و سرعت خوبی هم داره
    به نظرتون چه کار باید بکنم؟

    • سلام و درود دوست عزیز
      راستش توضیحتون زیاد روشن نیست، اگه منظورتون اینه که علی رغم اینکه چپ دست هستید با راست گرفتن گیتار راحت تر هستید خوب گیتار رو راست دست بگیرید. ولی اگه منظور این نیست دوباره واضح تر توضیح بدید.
      ضمنا بگید چند وقته که گیتار رو مثل راست دستها می گیرید؟

      • واقعیت اینه که بر خلاف بسیاری از دوستای چپ دستم وقتی پینگ پنگ هم بازی میکردیم یا دوران خدمت اسلحه بدست میگیرفتیم اونرو مثل راس دستها میگرفتم و این باعث شده دست راستم نسبت ب چپم چابکی بیشتری داشته باشه.من نو آموزم و هنوز گینار رو شروع نکردم چندین ساله گیتارم خاک خورده بخاطر اینکه متونستم بفهمم چطور باید بگیرم و فقط الان دوماهی هست که با چپ گرفتم .اوایل با راست اکوردهارو نمیتونسم بگیرم با راست ولی تو این دوماه ب مهارت خوبی رسیدم و تنها مشکل من اینه که دست چپم رو فقط برای نوشتارو گاهی برای بعضی کارا مث باز کردن ابزار الان و اینا استفاده کردم.احساس میکنم دست چپم اونطور که باید دیگه نیست.اما ب صورت ذاتی همیشه سازهارو با چپ میگیرم

        • خب ظاهرا دست راستتون قوی شده یا از اول قوی بوده.
          همجنین پیداست که از کار کردن با دست راست راضی هستید، در این صورت با همین ادامه بدید. به نظرم چنانکه اون دوستمون تو قسمتهای بالا توضیح داده این یه موضوعه که راحتی خود شخص (هم فیزیکی هم ذهنی) مهم تر از راه حلهای انتزاعیه.
          موفق باشید

  21. سلام من چپ دست هستم
    و میخوام شروع کنم به نواختن گیتار
    شما میگید سیم هارو عوض کنیم
    اما نوشته شده که با تغییر سیم ها گیتار از استاندارد خودش خارج میشه

    به نظر شما که تجربه دارید واقعا تاثیر داره؟؟

    • این کار رو بکنید.
      باید گفت یه سری گیتارا هستن که خرک اونها زیر سیم سوم (سل) یه کن جلو رفتگی داره اون بخاطر اتفاقیه که از نظر فیزیکی برای سیم سوم پیش میاد. و با تغییر سیمها سیم سوم و چهارم جاشون عوض می شه ولی من تا حالا ندیدم گوش کسی این تغییر رو متوجه بشه. شما هم همین کار رو بکنید اگه تغییری احساس کردید که بعیده، فقط استخون خرک رو معمولی بگیرید.
      ف

  22. سلام من دست چپ هستم و سیم های گیتار را عوض نکردم باید عوض کنم؟

  23. سلام عذر میخوام من چپ دستم و تار های گیتارو جابه جا کردم و تازه کارم میخواستم بدونم آکورد های مثل minor و مجید که تو اینترنت هست برای منم همون آکورد زدن یکیه؟ خیلی دارم تمرین میکنم میترسم تمرینام الکی باشه یا مثلا کلیپ های آموزشی واسه آهنگ زدن مثلا میگن با انگشت pسه تا سیم باس بزنید و اون ۳تا سیم برا من میشه تریبل. و وقتی من همون ۳تا سیم که برا من میشه پایین صداش فرق میکنه لطفا کمکم کنید خیلی ناراحتم

    • سلام
      یه مقدار نوشته تون مبهمه، ولی اگه منظور اینه که آیا شکل اکوردها و اجرای ریتمها در چپ دستان فرق می کنه؟ جواب اینه که نه هیچ تفاوتی نمی کنه. فقط هر جا گفتن دست چپتون، شما باید دست راستتون رو در نظر بگیرید و هر وقت گفتن دست راست شما دست جپ رو ببینید.
      بقیه همونه، مثلا شما هر وقت اکورد می ماژور رو می گیرید اگه انگشت ۱ رو بردارید می شه می مینور. خوب این برا هر دو یکییه. اگه جوابم مبهمه یا باز سوآل براتون باقیه با واتس آپ من تماس بگیرید.
      شماره من که توی تماس با ما هم هست:
      ۰۹۱۲۸۱۷۳۴۳۱

  24. سلام وققتون بخیر باشه من نزدیک ٧ ماه خود اموز سه تار میزدم و دست چپ هم هستم و به نسبت خود اموز خوب پیشرفت کردم،،امروز کلاس ثبت نام کردم و هزینه دو ماه رو هم پرداخت کرده بودم که بعد استاد متوجه این موضوع شد و گفت هفته ی دیگه حتما باید ساز رو راست دست کنید و به من گفت مطمعا باش که پشیمون نمیشی از این کار و راهت میندازم !! و موضوع جالب اینه که خودشون نوازنده به نسبت خوبو مشهوری هستند که چپ دست هستن ولی از بچگی ساز رو با راست زدن !! واقعا الان گیج شدم چون ایشون میگفت پشیمون بشی با چپ بزنی و خیلی از سایت ها جز شما میگفتن با راست باید بزنیم و از طرف دیگه من همه جوره همه کارام بع دست چپه و حتی خود اموز هم چپ زدم و استاد حتی نزاشت با چپ من رو نگاه کنه !!! ممنون میشم کمکم کنید

    • با سلام
      والا هر چی باید بگم تو نوشته های بالا و پاسخ به دوستانتون گفته م.
      من نمی دونم چرا ایشون مخالفن، اقلا بپرسید چرا اگه با چپ بزنم پشیمون می شم؟
      امیدوارم موفق باشید

  25. سلام
    من خودم چپ دستم و میخوام گیتار رو شروع کنم اما حس میکنم دست چپم یک کم کنده و گیر داره.میخواستم بدونم توی زدن گیتار ( مثلا به صورت چپ دست) کار کدوم دست مهم تر و سنگین تره؟

    • درست نمی شه گفت کدوم دست کارش مهمتره یا سخت تره یا سریعتره، چون در حالات مختلف شکلهای مختلف پیش میاد، اما شاید بشه گفت از دست چپ انعطاف بیشتر و از دست راست سرعت بیشتر انتظار داریم.

  26. این مطلب برای کسانی که تازه می خوان شروع کنن:
    چپ دست ها باید مثل راست دستها ساز یادبگیرند وگرنه مشکلات زیادی در انتخاب وتست سازها خواهند داشت هرجایی هم برن باید ساز ببرن باخودشون…
    شماارکسترهای حرفه ای رو نگاه کنین ۱۰۰ نفز ویولون می زنن با دست راست (حتما بینشون چپ دست وجود داره ولی باراست می زنن)
    اگر هم چن سالیه شروع کردین با چپ کردن ساز مثل بنده دیگه مهم نیست وبکارتون ادامه بدین . مثل آقای الکساندر میسکوو یکی از بهترین گیتار زنهای روسیه که سازشو چپ دست کرده
    و مثالی دیگر مثل جناب حمید متبسم که چپ دسته ولی سه تار رو مثل راست دستها می زنه
    موفق باشید

  27. این مطلب برای کسانی که تازه می خوان شروع کنن:
    چپ دست ها باید مثل راست دستها ساز یادبگیرند وگرنه مشکلات زیادی در انتخاب وتست سازها خواهند داشت هرجایی هم برن باید ساز ببرن باخودشون…
    شماارکسترهای حرفه ای رو نگاه کنین ۲۰۰ نفز ویولون می زنن با دست راست (حتما بینشون چپ دست وجود داره ولی باراست می زنن)
    اگر هم چن سالیه شروع کردین با چپ کردن ساز مثل بنده دیگه مهم نیست وبکارتون ادامه بدین . مثل آقای الکساندر میسکوو یکی از بهترین گیتار زنهای روسیه که سازشو چپ دست کرده
    و مثالی دیگر مثل جناب حمید متبسم که چپ دسته ولی سه تار رو مثل راست دستها می زنه
    موفق باشید

  28. با سلام.
    از دید یه چپ دست باید دیده بشه این موضوع و کاملا تخصصی هستش و هرگز یه راست دست نمیتونه در این باره نظر بده.دست چپ باید با ساز دست چپ نوازندگی کنه و یاد بگیره و به این کار افتخار کنه.هرگز نمیتونید پیشرفتی که ذاتا با این دست خلق شدین رو با دست مخالفش کسب کنید.
    دقیقا مانند نوشتن خوشنویسی هستش که به دوستان راست دست که نظر مسخره ای دارن پیشنهاد میکنم که یه قلم و مرکب بردارن و شروع کنن با دست مخالف یادگیری خوشنویسی..امیدوارم به نتیجه برسن.دست چپ های عزیز..لطفا سیمهارو برعکس کنید و با دلتون موسیقی رو یاد بگیرید ، نه با زور بعضی از مدرسان راست دست…..
    چپ دستی یه نعمت هستش و باهاش مقابله نکنید..بسیار لذت بخشه.

  29. سلام
    شما گفتید اگه چپ دستید سیمو برعکس کنید
    ولی وقتی گیتار عادیو یه چپ دیت میزنه دست اصلیش که دست چپش هست
    میسه دست اکورد گرفتنش
    به نظرتون این بهتر نیست؟ چون راحتتر میتونه اکورد عوض کنه
    ریتم زدم هم کار سختی نیست و لا دست غیر اصلیش که دست راستشه میتونه انجامش بده
    خواستم ببینم نظرم درسته؟

  30. سلام منم مثل شما دوستان چپ دست هستم و میخوام ساز ویلون رو شروع کنم به نظرتون سیم هاشو جابه جا کنم یا با دست راست کار کنم

  31. سلام وقت بخیر
    من چپ دست هستم و تازه شروع کردم به یادگیری کمانچه
    واحساس میکنم زمانی که آرشه رو با دست چپ میگیرم تسلط بیشتری دارم
    ولی استادم میگه با همون دست راست شروع کردی با همون هم ادامه بده
    میشه لطفا راهنمایی کنید

  32. سلام دوستان من نوازنده تار و سه تار چپ دست هستم و ٢٠ سال مثل راست دستها ساز زدم و نه تنها هرگز نتونستم بدرستی مضراب بزنم و صدای قوی از ساز نمیگیرم همچنین برخلاف تصور اکثریت این مسئله در حرکت دست چپ روى ساز نیز مشکل ایجاد میکنه درواقع بدلیل عدم توانایی دست راست در دست مخالف و بطور کلی در بدن نیز ایجاد انقباض میشود و در دراز مدت باعث بروز اسیب نخاعی(دیسک)در مهره های گردن خواهد شد که بنده دچار شدم

  33. اگه سیم هاشو عوض کنیم مشکلی برای گیتار نمی افته؟

    • نه فرقی برای گیتار نداره. قفط اگه شیطونک شکافهاش عمیق نباشه با یه چاقو می شه کمی با احتیاط شکافهاش رو عمیق کرد. در مورد بعضی ساز های دیگه یا گیتارهای دست ساز احتمال داره مجبور بشید تیغیه روی خرک رو هم برعکس کنید.

  34. کل تهران گشتم گیتار الکتریک چپ دست نداشت کلا سه تا بود که مورد پسند من نبود یعنی خیلی بد شانسم، آخه چیه این چپ دستی

  35. سلام جایی هست که گیتار الکتریک راست دست رو چپ دست کنه؟

  36. سلام خسته نباشید.
    من چپ دست هستمو تمایل دارم بیشتر کارامو با دست چپ انجام بدم چند سالی میشه قصد خرید گیتار دارم اما تحقیق کردم.
    بیشتر جاها نوشته بودند که خرید گیتار چپ دست بهتر از عوض کردن جای سیم ها هستش.
    نظر شما چیه؟
    گیتار معمولی بگیرم جای سیم هاشو عوض کنم یا بگردم گیتار چپ دست پیدا کنم؟

    • سلام و درود
      تا جاییکه من متوجه شدم اگه گیتار از نوع (cut away) باشه مهمه که خود گیتار ذاتا چپ باشه در غیر اینصورت فرقی نداره، به نظر من این ها کارهای صنعته برای فروش بیشتر و گرونتر وگرنه فرقی نداره که شما گیتار سیمهاش رو برعکس کنید.
      هر چه سریعتر سیمها رو جابه جا کنید و تمرین رو شروع کنید.

  37. سلام من چپ دست هستم و تازه گیتارو مثل راست دستا شروع کردم اولش که گیتارو دستم میگرفتم با چپ راحت تر بودم اما وقتی کار کردم با دست راستم هم تونستم بزنم الان نظر شما چیه برعکسش کنم یا همینجوری ادامه بدم؟

    • سلام و درود
      چنانکه بارها گفته م بچه های چپ دست که با راست کار می کنن همیشه سرعتشون کم می مونه. این هنرجویان راه رو اشتباه رفتن و هرگز از نوازندگی خودشون راضی نخواهند شد. علی رغم هوش استعداد در پیشرفت مسیر متوجه می شن که راه اشتابهه. هر چه بیشتر زمان بگذره آغاز دوباره سختتر می شه. اینها معلمان خوبی می شن ولی نوازنده خوب نمی شن.
      تا زوده سیمها رو غوض کنید و آموزش رو شروع کیند
      موفق باشید

  38. سلام و عرض خست نباشید
    من تازه میخوام کار با ساز تنبور رو شروع کنم و هفته آینده اولین جلسه هستش
    با استادم در مورد چپ دست بودنم صحبت کردم و ایشون گفتن که من هم چپ دستم ولی از کودکی که کار با تنبور رو شروع کردم با دست راست مضراب زدم و گفتن که چپ و راست تاثیری روی نوازندگی نداره فقط اگر شما با چپ کار کنید امکان گروه نوازی نخواهید داشت.
    ولی من هر چه قدر فکر میکنم نمیتونم خودمو راضی به استفاده از دست راست کنم آیا باید به ندای دلم و فطرتم گوش کنم یا استاد؟

  39. خیلی متشکرم پاسخ شما قوت قلبی شد که من تصمیم درست بگیرم.

  40. سلام و خسته نباشید . من هم چپ دست هستم و میخام موسیقی رو یاد بگیرم اما در انتخاب ساز موندم . از طرفی صدای تار رو خیلی دوست دارم از طرف دیگه بخاطر راحتی سنتور رو انتخاب کردم میخاستم در انتخاب ساز برای چپ دست ا اگر میشه الویت بندی کنید

    متشکرم

    • سلام و درود
      تار ساز رسمی و ملی موسیقی ایرانی است. بسیاری از واژه های موسیقی از ساز تار گرفته شده مانند اسم دستگاه ها: راست پنجگاه، سه گاه، چارگاه و حتی واژه زیبای دستگاه از محل دست روی دسته تار درست شده. همچنین وقتی می گیم فلان خواننده شش دانگ صدا رو داره هم از روی سه اکتاو ساز تار می گیم (سه اکتاو رو شش قسمت می کنیم هر قسمت می شه یک دانگ و کل سه اکتاو رو می گیم شش دانگ). پس موسیقی ایرانی با تار شکل گرفته، سنتور علاوه بر سادگی در اجرا و اینکه تفاوتی برای راست دستان و چپ دستان نداره، اشکالاتی داره. فرض کنید شما می خواهید نت سه لا چنگی رو اجرا کنید که مثلا یک هشتم ضرب دیرند داره، توی ساز سنتور شما اجراش می کنید ولی این صدا همچنان کشش داره.
      ولی با اینجال تار هم مشکلاتی داره یکیش اینه که سنتور ارزان تر است و تار خیلی گرون تره. و پوستی که روی تاره باعث می شه ساز با رطوبت نفس تماشاچیان از کوک می افته…
      من فکر می کنم با علاقه ای که دارید هر کدوم رو انتخاب کنید راه درست رو رفتید.

  41. سلام
    من چپ دستم و میخوام گیتارو با دست چپ یاد بگیرم
    خلی تحقیق کردم ولی به این نتیجه رسیدم با دست چپ بزنم
    خوشحال میشم نظر شما رو هم بدونم

  42. چپ دستی و راست دستی قبل از اینکه در دستها اتفاقی بیفته، در عملکرد ساختار مغزی افراد است. با توجه به اینکه هفت تا هشت درصد جمعیت جهان چپ دست هستند، بهتر است که ابزارهای مخصوص این افراد ساخته شود.درست است که انسان قابلیت تطابق با شرایط سخت را دارد و می تواند با پاها هم ساز بزند یا خیلی از کارها را انجام دهد ولی بهتر است هر کسی با دستی که راحت تر است کارها و مهارت هایش را یاد بگیرد و انجام بدهد چون این انتخاب در مغز و توسط مغز افراد صورت می گیرد و قطعا دلیل علمی و نوزولوژیکی دارد. ضمنا قرار نیست که همه ی نوازندگان چپ دست در ارکستر ملی وین استخدام بشوند. دنیا باید چپ دستها را بپذیرد و صنعت سازگری هم می تواند از هر ده ساز یک قالب چپ بسازد. ضمنا افرادی که میگین ایرانی ها چون اطلاعات نداشتن در گذشته ساز چپ دست درست می کردن. ایرانی ها بانیان علم و صنعت و هنر هستن و نباید گذشتگان را دست کم یا بیسواد دانست. نا خیلی از چیزهایی که داریم را مدیون پیشینیان هستیم.

    • ممنون از توضیح قشنگتون
      البته دنیا چپ دستها رو پذیرفته و توی ارکستر وین هم چندین نفر چپ دست هستن و اینا هم جزو افراد غیر قابل گذشت هستند و باید باشن.
      البته من خبر نداشتم که ایرانیای قدیمتر ساز چپ دست داشتن، این موضوع جالبه
      بازم ممنون

  43. جناب لطفاً راه ارتباطی معرفی میکنید از جانب خودتون من چندتا سوال دارم ازتون بنده سه تار با چپ شروع کردم،اگه شماره تماس آیدی اینستا گرام بزارید ممنون میشم

  44. سلام راجع به ویولن هم میشه سیما رو عوض کردش

  45. باسلام خدمت شما استاد
    من چپ دست هستم و حدود ده سال پیش با علاقه شدیدی که به ََسه تار داشتم به کلاس رفتم و اصلا هم اطلاعی از تاثیر راست و چپ بودن ساز نداشتم و استادم هم چیزی نگفت و مثل بقیه به من هم آموزش داد، من با تمام علاقه ای که داشتم اصلا پیش رفتی نکردم، و بعد از چند ماه کلاس را ول کردم اما همیشه با دیدن سه تا زدن دیگران حسرت میخوردم و دلم هوای سازم رو می‌کرد ولی تا دست میگرفتم ازش خسته میشدم چند سال گذشت تا من فهمیدم علت اصلی عدم پیشرفتم چپ دستی بوده از وقتی سیم‌های سه تارم رو عوض کردم دیگه دلم نمیخواد از خودم جدا‌ش کنم و فعلا به صورت خودآموز تمرین میکنم این تجربه شخصی بنده بود امیدوارم بدرد دوستان چپ دست خورده باشه
    با آرزوی موفقیت همه دوستان

  46. دو جلسه رفتم کلاس ارگ و پیانو چون چپ دست بودم نمیتونستم مثل تمرینایی که استاد میگفت تمرین کنم کلا ولش کردم
    استاد اگه میشه حتما آموزش هایی برا چپ دستان تو سایت قرار بدین دیگه دارم دیوونه میشم

  47. بادسلام من چپ دست هستم و کلاس تار ثبتنام کردم استاد میکه باید با دست راست بزنی ولی من واقعا برام سخته من کلا طرف راستم کند هست ایا واقعا نمیشه به چپ دستا تار اموزش داد؟

    • سلام و درود بر شما
      والا ما دیگه خسته شدیم از بس به استادهای مختلف بگیم باید به خصوصیات ویژه هنرجوها اهمیت بدیم، باید چپ دستها رو با دست چپ آموزش داد.
      اتفاقا چپ دستها اگه درست پرورش پیدا کنن برای استاد نعمت بزرگی هستن

  48. آقا الان دستی که روی فینگر برد حرکت می‌کنه کار سخت تری رو مگه انجام نمیده ؟ پس چرا منه راست دست اون کاری که سخت تره رو با دست چپ انجام میدم و پیک رو با دست راست میگیرم که راحت تره مگه نباید بر عکس باشه و من با راست روی فینگر برد حرکت کنم و با چپ پیک بگیرم ؟؟؟

    • خوب معمولا دستی که باید ضربه بزنه برای راست دستها باید دست راست باشه. مثلا همون با دست راست چکش رو می گیریم و با دست چپ میخ رو نگه می داریم و هر دو هم سخته ولی معمولا ضربه زننده دست اصلی.
      شاید برای ساز ها هم همین باشه.
      مثلا آشه ویلون رو با دست اصلی می گیرن.

  49. سلام خسته نباشید من چند ماهیه به صورت خود آموز دارم تار میزنم چپ دستم و الان هم به نظر خودم پیشرفت قابل توجهی داشتم الان یه چند وقتی هم میخوام برم کلاس اما اطرافیانم و معلم میگن تا دیر نشده دستت رو عوض کن میگن با ساز کسی دیگه نمیتونی بزنی و…. البته من با اینش مشکل ندارم فقط اینی که میگن تو هیچ گروهی چپ دست راه نمیدن راسته یا نه من آقای مجید درخشانی رو دیدم که چپ دست هستن ولی نمیدونم به هر چپ دستی احازه حضور میدن یا نه نظرتون چیه؟نظرات بالا رو خوندم مفید بود فقط اینکه واقعا به چپ دست توی ایران اجازه حضور میدن یا نه خیلی برام مهمه و هنوز هم جوابم رو پیدا نکردم ممنون میشم راهنمایی کنید

  50. سلام و درود خدمت شما خیلی خیلی ممنونم بابت سایت خوبتون واقعا چقدر درست گفتین ای کاش مطالب سایت شما رو زودتر می خوندم ، متاسفانه من هم چپ دست هستم و ساز تار رو از راست شروع کردم به زدن ، چون استاد خودم چپ دست بود گفت بهتر از راست شروع کنی بخاطر اینکه اون طوری از ساز دیگه ای نمی تونی استفاده کنی ، الان دو سه سالیه دارم تمرین می کنم همچنان تو زدن مضراب ریز مشکل دارم و دست راستم تحت فشار ، خیلی اذیت شدم ای کاش زودتر سازمو عوض می کردم یا از چپ می زدم ، من ساز تارو خیلی دوست داشتم و استعداد موسیقیم خوبه و بسیار ذوق یادگیری داشتم . الان نمی دونم برم سنتور یا پیانو رو شروع کنم یا همینو از چپ بزنم؟

    • ساز تار ساز ملی ایرانیان هست.
      حیفه کنار بذاریدش
      اگه می تونید از اول شروع کنید زود راه می افتید. اون موقع استعدادتون درخشان می شه. ولی پیانو وسنتور هم راه خوبیه
      ولی به نظرم تار رو رها نکنید

  51. سلام و وقت بخیر،من چپ دستم و هفت ماهی هست که با دست راست آموزش گیتار الکتریک در سبک هوی متال که سبک سرعتی هم هست نسبت به پاپ و راک و بلوز،شروع کردم به علت اینکه مخم نمی‌کشید که بخوام تمام قواعد و آکورد های کتاب آموزش رو برعکس کنم و بعدها تو نوازندگی گروهی کم بیارم و یا گیتارمو برعکس بگیرم و برای استفاده از ترمولو دستمو از پیک زدن بردارم و ببرم بالا تا دستم بهش برسه و بعد اگه جایی یه ساز باحال دیدم و هوس نواختنش کردم ولی نتونم و دلایل دیگه…ترجیح دادم با همون دست راست مثل اکثر نوازنده های خلق خدا شروع کنم و با فکر کردن به مثلهای قدیمی که کار نشد نداره و خواستن توانستن است،شروع کردم…با اینکه اوایل مشکل زیاد داشتم تو پیک زدن به خصوص پیک آلترناتیو در تریوله ها،که به شدت کم میاوردم،تو این دو ماه اخیر با تمرینات زیاد آلترناتیو روی گام و البته کلی فشار زیاد که به دستم آوردم،جوری راه افتادم که الان ریف های ترش متال و گامهای نسبتا سرعتی کار میکنم و خلاصه در مورد من که بد جواب نداده و عادت کردم ولی بازم ریسکه و ممکنه با بعضی‌ چپ دستها سازگاری نداشته باشه…اما برای الکتریک کارهایی که چپ دستن و تصمیم دارند چپ دستی برن جلو و بر خلاف من منطقی فکر میکنند،فقط مدلهای لس پاول،اس جی و فلایینگ وی مناسبه…بازم تشکر از راهنماییتون.

    • سلام و ممنون از توضیحات قشنگ تون
      می دونید چیه؟ چپ دستی یه چیز کاملا آنالوگه. یعنی وقتی می گیم فلانی چپ دسته یعنی نسبت چپ به راستش مثلا ۸۵ درصده. ما یه رئیس داشتیم دو دست بود و با هر دو دستش می نوشت و می گفت من ۵۰ ، ۵۰ هستم.
      چیزی رو که نوشتیم کلیه. و می تونم تصویری از چپ دستهایی که منطقی فکر نکردن و موفق شدن داشته باشم.
      ممنون که تجربه تون رو با ما درمیون گذاشتید.

  52. درود بر شما، منم چپ دستم، کامنتای بالا و توضیحات جامع شما رو خوندم، اما خب اکثریت در مورد گیتار و تار پرسیده بودن، من چندین ساله علاقه ی شدیدی به نواختن ارگ یا همون کیبورد دارم اما وقتی میبینم چپ دستم دلسرد میشم و حسرت آموزش و نواختنش به دلم میمونه….سوالم از خدمتتون اینه: آیا اگه برای نواختن ارگ با دست راست شروع کنم میتونم موفق و مسلط بشم یا همیشه دستم کند خواهد ماند نسبت به راست دست ها؟ آیا اصلا ارگی هست که جای نت هاش برعکس باشه ؟

    • برای سازی مثل ارگ و پیانو بخصوص ساز پیانو چپ دست و راست دست بودن تفاوتی نداره. چرا که هر دو دست تقریبا یک کار رو انجام می دن.
      در مورد ارگ تا حدی کار هر دو دست تفاوت داره ولی تفاوت اجراهای هر دو دست خیلی کمه. اما در مورد پیانو در تمام حالات هر دو دست دارن یک کار می کنن.
      در تمرین کتاب هانون دقیقا تمرینات ارائه شده برای یک دست برای دست دیگه هم اعمال می شه.

  53. سلام وقت شما به خیر واقعا ازتون سپاسگزارم که درباره سازنوازی چپ دستها مطلب نوشتین من چپ دست هستم و می خوام ساز سنتور رو بیاموزم، اشکالی نداره و چه توصیه هایی شما برای این امر در نظر دارین.

    • سلام و درود
      در مورد سنتور دست جپ و راست هر دو به یک شکل حرکت می کنن.
      یعنی اینکه چپ دست هستید یا راست دست تفاوتی در ساز سنتور ندارد.
      تصور کنید که در نوازندگی ویلون هر دو دست کاملا متفاوت کاری انجام می دن. یکی شون آرشه می کشه دیگری روی سیمها فشار میاره.
      اما در سنتور هر دو دست با مضراب مخصوص روی سیمها ضربه می زنن.
      موفق باشید، منتظر اجراهای خوبتون هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربران عزیز، با توجه به اشکال پیش آمده در درگاه پرداخت، شما فقط می توانید محصولات مجانی را دریافت کنید. برای دریافت بقیه محصولات با آی دی alimahdavy در تمامی پیامرسانها درخواست خود را ارائه دهید. رد کردن