خانه / دلنوشته / آرامش و تاثیر موسیقی و نوازندگی بر آن

آرامش و تاثیر موسیقی و نوازندگی بر آن

به نام آنکه هیچ چشمی او را نمی یابد و اوست که همه چشمها را درمی یابد

همه می دانیم که موسیقی بر جسم و روح تاثیر بسیاری دارد. در بسیاری موارد استفاده از موسیقی در درمان بیماران روانی و جسمی و یا سرعت در التیام بیماری رواج داشته است. آنچه که امروز می خواهم بگویم تاثیر تمرینات موسیقی بر روح و جسم نوآموزان است.

آرامش در نوازندگی
آرامش در نوازندگی

شاید راجع به یوگا و تاثیر آن در آرامش چیزهایی شنیده باشید. هفت نوع یوگا داریم که یکی از آنها همین تمرینات جسمی به صورت کشش و خمش و شکلهایی است که طبق دستورات آن بدن آرام می گیرد. در کتاب خود هیپنوتیزم اثر کابوک گفته می شود: یوگی ها معتقدند، روح همانند آبی است که در ظرف جسم قرار دارد. برای آرام گرفتن این آب باید ظرف آرام باشد. پس آنها با آرام کردن بدن، ذهن خود را آرام می کنند. شاید توجه کرده باشید که با هر استرس، نفسها تند می شود. پس نقش انواع تنفس ها در یوگا برای آرامش کاملا معلوم است. اغلب تمرینات یوگا بر اساس قرار گرفتن آرام و موقر ستون فقرات استوار است.

یوگی
یوگی

نوع دیگری از آرامش یا بهتر است بگوییم خلسه در صوفیان ایرانی است که عبارت است از تکرار حرکت به صورت آهسته یا تند، با ضربات موسیقی یا بدون آن.

صوفی
صوفی

شاید در مجالس صوفی گری (صرف نظر از درست یا غلط بودن عقیده و کارهایشان) حرکت تکراری سر و بدن نوآمزان همراه پیرشان رادیده اید و شاهد کارهای خارق العاده آنها بوده اید. (گاه با این تسلط برجسم کارهایی می کنند که غیر عقلانی است و بر بدن و سرهایشان چاقو و غیره فرو می کنند) ممکن است این حرکات را به عنوان رقص سما معرفی کنند.

رقص سما
رقص سما

کتابی نوشته ی «محمد جعفر مصفا» هست به «نام تفکر زائد» این کتاب تعریف کاملی از آرامش ارائه می دهد. محمد جعفر مصفا می گوید آرامش یعنی حالتی که ذهن بدنبال هیچ چیز نگردد و وضعیت کنونی را بپذیرد. از نظر عرفانی گفته های تفکر زائد معادل مولانا و عارف معاصر آلمانی اکهارت تله و کریشنا مورتی است. راهی که این عارفان پیشنهاد می کنند بیداری، شناخت خود، آگاهی از تفکرات، پرسه زدنهای ذهن، حسادتها، خشمها و علایق ذهنی است. اینها معتقدند تفکر عامل اصلی عدم آرامش است.
جمله خلقان سخره ی اندیشه اند
زان سبب خسته دل و غم پیشه اند

مولانا

در مذهب دستورالعمل دیگری برای آرامش توصیه شده که همان ذکر (یا در اصطلاح هندی آن مانترا) است. این یک روش سریع و بدون دردسر برای آرام کردن انواع استرس است. پیغمبر فرمود: هر چیزی را حدی است اما ذکر حدی ندارد. شاید منظور ایشان این است که هر چه بیشتر باشد بهتر است. گفته ی حکیمانه وحی را فراموش نکنیم: الا بذکر الله تطمئن القلوب. در کتاب با ارزش “مطالعه ی موفق با تمرکز” اثر آقای م حورایی تفاوتهای مانترا و ذکر شرح داده شده است. اساس ذکر و عامل موفقیتش همین تکرار آن است. در تی ام (یا transcendental meditation یا همان TM) گفته می شود تکرار مانترا بدون هیچ تلاشی شما را به آرامش می رساند.  ماهاریشی معتقد است، تکرار آن باعث می شود تمام قسمتهای مغز خاموش می شود بجز همان قسمتی که ذکر را ادامه می دهد.

در تمرینات موسیقی بخصوص اجرای آرپژها و گامها، بدلیل تکرار حرکات مداوم انگشتان و توجه به صدای آن، نوعی خلسه در ذهن ایجاد می شود. در کتاب ژان کریستف اثر رومن رولان، جلد اول داستان دختر جوانی را شرح می دهد که ژان کریستف معلم پیانوی اوست. می گوید فقط گامها را با علاقه اجرا می کرد زیرا با اجرای پی در پی آنها ذهن دخترک به خیال و رویا سپرده می شد.

بارها دیده شده که با تکرار و تمرین آرپژ و گام و ملودیهای کوتاه، ذهن آنقدر آرام می گیرد، که ادمی دردهای جسمی، استرس ها و آنچه تمرکز حواس آدمی را می کاهد، از یاد می روند.

با توجه به اینکه بسیاری از چروکهای صورت حاصل استرس های ناخودآگاه شخص است، من بارها دیده ام که شاگردانی با تمرین گام به صورت رفت و برگشت و آرپژ (بدلیل تکرار در حرکات آن)، اذعان کرده اند که چروکهای صورتشان کم شده و گاه نیز از بین رفته است.

پس تا می توانید تمرین کنید

موفق باشید

سید علی مهدوی

 

درباره‌ی سید علی مهدوی حسینی

همچنین ببینید

موسیقی و سلامت سالمند

موسیقی و سالمندان

موسیقی و سلامت سالمندان پدر بزرگوار من تا آخرین لحظات عمر همیشه خندان بود و …

9 نظر

  1. از وقتی موسیقی رو شروع کردم انگار تازه فهمیدم انگشت دارم! احساس میکنم مغزم داره ورزش میکنه!! شایدم فیزیوتراپی میکنه!! در واقع موسیقی تراپی میکنه!!

    • خوشحالم که حس خوبی از اجراهاتون دارید.
      استادای موسیقی از قدیم می گفتن آموزش موسیقی روی آموزش ریاضی و علوم پایه تاثیر خیلی مثبتی داره. یک پزشک متخصص مغزو اعصاب روسی از تحقیق در مورد میزان ارتباط نیمکره های چپ و راست مغز و برسی بیماران خودش، به این نتیجه رسید که دانش نوازندگی این ارتباطها رو زیادتر می کنه و شخص در استدلالهای ریاضی و منطقی مهارت زیادی پیدا می کنه.
      اخیرا با مطالعاتی که روی مغز، با دستگاه EEG و مطالعه روی نوار مغزی پیشرفته نتیجه گرفتن در هنگام اجرا و تمرین موسیقی، اشخاص از تونایی زیادی از مغزشون استفاده می کنن و در حین اجرای موسیقی قسمتهای راست و چپ، بطور وسیع فعالیت زیادی رو انجام می دن. و شخص علاوه بر هوشیاری در حالتی شبیه به خلسه یا مراقبه قرار می گیره.
      خلاصه چنانکه از قدیم می گفتن موسیقی غذای روحه

  2. سلام مهندس جان، خداقوت. ممنون از مطالب و فیلم های آموزنده

  3. ممنون از مطالب فوق العاده. کاش میشد همه آدمها به این مطالب دسترسی داشتن و همه این مطالب رو میخوندن

  4. خیلی جالب
    این سومین باره که من این مطلب رو می خونم.
    خیلی خوب و آموزنده نوشته شده.
    از مطالب و آموزشها خوب این سایت متشکرم

  5. با سالم و تشکر از بابت مطالب مفید و فیلمهایی که در کمال صداقت آموزش می دید.
    من مدتی تی ام می کردم و خیلی تو آرامش بهم کمک می کرد. الان از وقتی که بچه دار شدم نمی تونم وقت بزارم و تو خونه رفت و آمد زیاده سر و صدا هم زیاده
    ولی سه تار می زدم الان مدتیه که اون رو هم کنار گذاشتم
    به نظر شما با این سه تار می شه دوباره آرامشم رو بدست بیارم؟

    • تولد این بچه رو بهتون تبریک می گم. بچه خودش بهترین ها رو با خودش میاره.
      با اینجال شکی نیست که نوازندگی سه تارتون بهتون آرامش می ده. خوشبختانه سه تار می زنید و این ساز خیلی کم وزن و حملش راحته همین خیلی کمک می کنه که بیشتر دستتون باشه
      موفق باشید

  6. بسیار عالی ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربران عزیز، با توجه به اشکال پیش آمده در درگاه پرداخت، شما فقط می توانید محصولات مجانی را دریافت کنید. برای دریافت بقیه محصولات با آی دی alimahdavy در تمامی پیامرسانها درخواست خود را ارائه دهید. رد کردن