خانه / دلنوشته / آسیب شناسی موسیقی

آسیب شناسی موسیقی

تاثیرات موسیقی بر بدن و عواطف انسان

موسیقی درمانی
موسیقی درمانی

“چی گوش میدی؟ چه خواننده هایی رو دوستداری؟ از چه سبکایی خوشت میاد؟”

اینها سوالهایی هستند که از هم می پرسیم چون جالب است بدانیم از چه آهنگ هایی خوشمان می آید، تفاوت ها و شباهت های سلایقمان را پیدا کنیم، به هم آهنگ معرفی کنیم و …
اما آیا تا به حال فکرکرده اید که هر آهنگی که گوش می دهید چه تاثیری بر دیدگاه شما نسبت به زندگی یا رفتار شما و یا حتی بر روی فرآیند های فیزیولوژیکی بدنتان دارد؟؟
پس این نوشته را با دقت بخوانید! 🙂

 جالب است بدانید موسیقی بر بدن تاثیرات مختلف قابل توجهی دارد.

گوش دادن موسیقی دریافت هماهنگی های یک مجموعه آوایی را دربر دارد. که تحریکاتی-عمدتا لذت بخش یا حداقل جالب- در مدارات عصبی مغز ایجاد میکند. این تحریکات، نتایجی را دارد که از جمله آن می توان به تاثیر بر دید ما و احساست ما اشاره کرد. اما از دیگر نتایج مهم آن، تغییر ترشحات هورمون های بدن ماست.

یک سری از هورمون های بدن ما روی احساسات عصبی ما اثر میگذارند و از آنان تاثیر میگیرند. یک دسته هورمون های دیگر هم هست که ترشح هورمون های مربوط به احساس، با تاثیر بر ضربان قلب و یا حجم تحریکات عصبی، ترشح این دسته دسته از هورمون هارا تحریک میکند.

از دسته اول، که مربوط به احساست عصبی ما مثل عصبانیت، شادی، رضایت و غیره هستند، می توان سروتونین و دوپامین را نام برد.

سروتونین هورمون شادی بوده و دوپامین هورمون رضایت و خوشبختی است.

وقتی که شما آهنگی گوش دهید که سطح انرژی زیادی داشته باشد، آدرنالین بدن شما بالا می رود و درنتیجه اگر ریتم و صداهای آهنگ و تناسب این دو، باب میل سیستم های عصبی مغز شما و شرایط لحظه باشد، شدت ترشح هورمون سروتونین کمی افزایش می یابد.
آهنگ هایی هستند که با گوش دادن آن ها آدرنالین بدن شما افزایش می یابد اما سطح انرژی آن ها بیشتر حالت گرفتگی و فشار آوردن دارد و اگر شما از آهنگ خوشتان بیاید، ترشح بسیاری از هورمون های احساس را زیاد می کند اما ترشح سروتونین ثابت می ماند و این آهنگ ها در طولانی مدت سبب کاهش شادی و انرژی روانی مثبت می شوند.
خصوصا اگر در این آهنگ ها آرام آرام اوج بگیرند و در اوج به آرامی پایان یابند (اول آدرنالین ترشح می شود و هورمون های احساس به جز سروتونین کمی افزایش می یابد، سپس میزان مصرف و جذب آدرنالین زیاد می شود.. نهایتا تنها چیزی که باقی می ماند یک میزان کم شدن هیجان از طرف مصرف آرنالین ترشح شده و تمام شدن آن است؛ به علاوه بالارفتن سطح هورمون ها که سروتونین نسبت به آنها کمتر است، پس شما را به سمت افسردگی می برد.) اثرگذاری بدتری صورت می گیرد.
مسئله جالب این است، که گاهی آهنگ هارا برای تاثیرگذاری های خاص روی آدم ها استفاده می کنند.
بازی ها یا فیلم ها یا آلبوم های آهنگی بوده اند که گاه باعث خودکشی افراد شده اند.

براای مثال آهنگی بازی “نهنگ آبی” ابتدا با افزایش خیلی آرام آدرنالین و کمی ترشح دوپامین با ایجاد جو رضایت در شما، ضربان شما را بالا می برد. این مسئله باعث می شود فشار کمی کاهش داده شود.

سپس جو کمی ترسناک تر می شود. و کم کم آهنگ آرام تر و دوباره مثل اول آشنا می شود. در اینجا به دلیل این اتفاقات و البته ریزه کاری های دقیق آهنگ، تاثیر روی انسولین و ترشحات دوپامین ثابت می ماند اما بدن تمایل به برگشت به حالت اول را دارد. در اینجا آهنگ فشار زیادی می آورد اما به دلیل طراحی فوق العاده جذاب این بخش آخر از فیلم مرتبط با آهنگ، شما بدون اینکه به این بخش از آهنگ علاقه داشته باشید آن را گوش می دهید.

تقریبا به آرامی از حالتی که دوپامین کمی زیاد شده است بدن و احساس درحالت خوبی قرار دارند، آهنگ به حالت فشار روانی می رسد؛ بدن شما شرایط را دوستداشته است و متلذذ شده است، سپس به سمت عادی سوق داده می شود اما بعد از آن به ناگزیر فشار تحمل می کند.

از جایی که دوپامین زیاد می شود(ابتدای آهنگ) کم کم حالت بدن تمایل به برگشتن داد و بعد از آن تحت فشار ناخواسته ای است؛ پس می تواند خشونت و تلخی هایی را با حالت رضایتی که به شکل غیرمتعارف از آن بیرون نیامده است انجام دهد! یعنی در این حالت شما می توانید کاری که برایتان تلخ تاریک است را انجام دهید.

درطول تاریخ دیجیتال، این گونه پروژه های سنگین در دفعاتی قابل توجه منتها کم تعداد به انجام رسیده است.
گروه موسیقی انیگما یکی از این گونه مثال هاست. عمده آهنگ های انیگما با تاثیر بسیار کند و آرام آرام در ترشحات دوپامین و نهایتا تاثیر غیر مستقیم بر تناسب اسروژن و تستسترون، انسان را به موجودی بسیار بی احساس و درواقع قسی القلب تبدیل می کنند.
حدود ۳۵سال پیش یک بازی باگرافیک بسیار ساده برای بچه ها در ژاپن تولید شد که باعث شد در یک سال حدود ۲۰۰کودک زیر ۱۲سال خودکشی کنند!
این بازی درواقع از زیرمجموعه های بازی پاکمان است و نامش Pokémon: Red and Green می باشد.
ثابت شده است ۹۰درصد دلیل خودکشی کودکان مذکور، آهنگ مربوط به مرحله Lavender Town است و تقریبا تمام ۱۰درصد دیگر، تناسب عجیب بین آهنگ و رنگ ای بازی است!
اگر شما اطلاعاتی درباره هورمون های احساسات عصبی انسان به دست آورید، با داشتن آشنایی کمی نسبت به ملودی های و آواهای موسیقی، می توانید تاثیرات موسیقی های مختلف را خودتان تا حدی نسبتا حرفه ای انجام دهید.
موسیقی های پاپ احساس سطحی نگری و اجتماعی بودن را در انسان به وود می آوردند. موسیقیهای هارد راک و بیشتر موسیقی های پراگرسیو راک باعث کم احساس شدن و به سمت افسردگی رفتن می شوند. عمدتا موسیقی های متال آدم را خشمگین نموده و برخلاف ظاهر بی خیال و از دنیا بریده، آدم را نسبت به تمام مسائل ریز و درشت زندگی حساس می کنند و دید و عکس العمل منفی ایجاد می کنند. موسیقی های لایت آرام، آرامش و مثبت نگری می آورند و گاه انسان را از هرگونه ریسک دور می کنند  و موسیقی های لایت تند که عموما تحت عنوان موسیقی حماسی یا گروهی دیگر تحت عنوان موسیقی ورزشی شناخته می شوند، آدرنالین بدن را در لحظه زیاد می کنند و با ایجاد نوسانات شدید در میزان سروتونین بدن، آدم را بی قرار و از طرفی دیگر، زودرنج می کنند.
معمولا آهنگ های اسپرت و آهنگ های پراگرسیو راک یا هارد راک را آدم های باهوش یا دارای ظرفیت برای بالارفتن آی کیو گوش می دهند.
موسیقی جَز سبکی آرامش بخش و تنش زاست و حس شادی و خوشبینی را در انسان زیاد می کند اما می تواند بر ترسو بودن آدم(از طریق آسان کردن ترشح کورتیزول یا هورمون ترس و تناسب مناسب ترسِ آن با آدرنالین) بیفزاید.

موسیقی های کلاسیک عمیق مثل آهنگ های شوبرت، بتهوون، موتزارت و غیره و مخصوصا شاهکار های متعالی باخ، آهنگ هایی هستند که انسان را به سمت کنترل احساسات اما عمیق بودن در آنها، تحمل روانی بالا، افزایش بازدهی درکار های تمرکزی و هزاران تاثیر مثبت دیگر سوق می دهند..!

لازم است قبل از پایان این نوشته، اشاره شود که تمام دانندگان موضوعات مربوط به این تاثیرات، و اینکه افرادی کثیف، به طور محرمانه با اطلاعاتی قوی در راستای مورد آزمایش قرار دادن قلب و روح انسان چه کارهایی انجام می دهند، توصیه های اکید کرده اند که از آهنگ هایی که تاثیرات بد دارند، مثل انیگما، دوری کنید و به هیچ عنوان این مسائل را به بازی و ملعبه نگیرید. یک آلبوم موسیقی که کمتر از ۱۰آهنگ را شامل می شود و ۷سال روی آن کار کرده اند و بازبینی و بازساخت آن ۴سال به طول انجامیده، رایگان در اختیار ما قرار داده می شود، قطعا دلیل های سنگینی ورای خود دارد..!
با تشکر از رخشاد

برای دیدن همه نوشته های موسیقی اینجا را کلیک کنید.

برای دیدن آثار نقاشی اینجا را کلیک کنید.

برای دیدن همه محصولات ما در دیجیکالا اینجا را کلیک کنید.

بازگشت به همه نوشته های موسیقی صفحه دوم

بازگشت به نوشته های نقاشی

درباره‌ی سید علی مهدوی حسینی

همچنین ببینید

موسیقی و سلامت سالمند

موسیقی و سالمندان

موسیقی و سلامت سالمندان پدر بزرگوار من تا آخرین لحظات عمر همیشه خندان بود و …

4 نظر

  1. باسلام خدمت شما استاد عزیز و تشکر از آموزش های فوق العاده و مطالب ارزشمندی که در سایت به اشتراک میگذارید.
    روش آموزش شما بسیار کاربردی و متفاوت هست. من چند سال در آموزشگاه، مشغول یادگیری گیتار بودم اما اشکالات زیادی در اجرا داشتم که حالا بواسطه سی دی های آموزشی شما (که واقعا با کمترین قیمت نسبت به کارآیی که دارند، ارائه شده)، تمام اون اشکالات برطرف شده که واقعا ازتون ممنونم.
    ضمنا مقاله ارزشمندی که از جناب رخشاد ارسال کرده اید، بسیار جالب بود
    سلامت و سربلند باشید استاد مهدوی عزیز

    • سلام و درود بر شما
      خوشحالم که این چیزها رو می شنوم، ممونم ازتون.
      بارها گفته م و باز می گم شما از تمرین مایه می گیرید و روش معلم، کتاب، نت و این چیزها محدوده اشتباهات رو کم می کنه.
      موفق باشید

  2. مقالتون خیلی خوب و عمیق بود
    از خواندنش لذت بردم . ممنون .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربران عزیز، با توجه به اشکال پیش آمده در درگاه پرداخت، شما فقط می توانید محصولات مجانی را دریافت کنید. برای دریافت بقیه محصولات با آی دی alimahdavy در تمامی پیامرسانها درخواست خود را ارائه دهید. رد کردن