خانه / آموزش های طراج / موضوع یا سوژه طراحی و نقاشی

موضوع یا سوژه طراحی و نقاشی

سالها پیش در موزه هنرهای معاصر گالری ۹ آثار امپرسیونیستها را به نمایش گذاشته بودند. استاد وزیری مقدم نویسنده کتاب شیوه طراحی، (تا آن موقع جلد اول را نوشته بودند) را همراه شاگردانشان دیدم. با موهای جوگندمی، با حرارت و انرژی زیاد برای شاگردان توضیح می دادند. ایشان روبروی تابلوی طبیعت بیجانی ایستاده، آنرا با واژه های زیبا می ستودند. در این تابلو میوه و سبزیجاتی قرار داشت و ایشان برای شاگردان صحبت می کردند. آن موقع بسیار جوان و دانشجو بودم. سوآلی از ایشان پرسیدم، در جواب گفتند: این هویجها در این تابلو بهانه ای بوده برای استفاده از رنگ نارنجی در تابلو.

این حرف را کامل پذیرفتم و بعدها همیشه در تدریسهایم می گفتم که سوژه ها بهانه هایی برای طراح و نقاش است تا هنرمند خلاقیت و مهارت خود را بروز دهد. اما هرگز عمق مطلب را نفهمیده بودم.

روزی به نانوایی سنگکی رفتم. همیشه در نانوایی سنگکی نگاهمان با رنگ نارنجی تنور گره می خورد.

طراحی های سریع در شهر
طراحی های سریع در شهر

علی رغم حرکات شاطرها و کارهای مفصل آنها، از تنور چشم برنمی داشتم. فکر کردم بد نیست این تنور را با نور زیبای نارنجی و زمینه آبی رنگ فضای نانوایی بر روی یک تابلوی رنگ روغن پیاده کنم. ناگهان متوجه شدم که نه تنور مهم است نه حرکات و حالات شاطرها. چیزی که مهم است نشان دادن رنگ نارنجی و درخشش نور تنور روی لباسها و دیواره های نانوایی است.  در خیرگیم به عمق تلائلو تنور و در سکوت ذهنم برایم مسلم بود که رنگ تنور و نور آن بهانه ای برای نقاشی است.

درخشش نور و رنگ نارنجی تنور سنگکی
درخشش نور و رنگ نارنجی تنور سنگکی

بارها به تنور نانوایی خیره شده بودم، بارها در تدریسم این جمله ها را گفته بودم ولی انگار تازه متوجه مفهوم آن شدم. همیشه در طراحی می گوییم: طراح همه چیز را موضوع طراحی قرار می دهد. می گوییم اگر فقط چهره بکشید در طراحی صورت پیشرفت می کنید اما نه خیلی زیاد. ولی وقتی برگ درخت، کوله پشتی، کاسه و کوزه می کشید در طراحی چهره هم پیشرفت غیر قابل توصیف می کنید. اما تازه فهمیده بودم اینها تمرینی است که برای طراحی، سوژه های خود را پیدا کنیم.

طراحی سریع با مداد سوفی
طراحی سریع با مداد

اکنون که موهایم سفید شده می فهمم که از نقش های شکار و شکارچیان بر روی دیوارهای غار تا نقاشیهای جنگ رستم و دیو  و طراحی های دوره میکل آنژ و رافائل، همه بهانه هایی برای خلاقیت بوده است.

طراحی به شیوه کلاف یا خطوط درهم تنیده
طراحی به شیوه کلاف یا خطوط درهم تنیده

حالا می دانم که سوژه بهانه ای برای طراح و نقاش است. اصل، بیان خلاقانه با شور و عشق است.

برای دیدن آثار نقاش در دیچی کالا لطفا کلیک کنید

بازگشت به همه نوشته های موسیقی صفحه دوم

بازگشت به نوشته های نقاشی

درباره‌ی سید علی مهدوی حسینی

همچنین ببینید

ساخت مجسمه سفارشی شبیه سازی

ساخت مجسمه گلی

مجسمه سازی با گل رس ساده تر است و قابلیت اصلاح دارد. البته باید سعی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربران عزیز، با توجه به اشکال پیش آمده در درگاه پرداخت، شما فقط می توانید محصولات مجانی را دریافت کنید. برای دریافت بقیه محصولات با آی دی alimahdavy در تمامی پیامرسانها درخواست خود را ارائه دهید. رد کردن