خانه / دسته‌بندی نشده / انشعاب زیبا و ادامه مسیر طراحی با مداد

انشعاب زیبا و ادامه مسیر طراحی با مداد

دوستانی که طراحی می کنند، می پرسند بعد از طراحی چه کار خواهیم کرد؟

نخست باید بگویم طراحی خودش کار است. یعنی اعتبار طراحی به چیزی دیگری نیست به خودش است. مثلا می گوییم ریاضی پایه علوم تجربی است. این به این معنی نیست که خودش علم نیست. هستند کسانی که تمام عمر خود را صرف یادگیری ریاضی می کنند.

طراحی چهره خودم
طراحی چهره

به همین ترتیب طراحی پایه و اساس همه هنرهای بصری است. به گفته کتاب درسی رشته نقاشی هنرستان، هنرهای تجسمی  یا بصری شامل: نقاشی، گرافیک، سینما، معماری، طراحی صحنه (معماری داخلی) و مجسمه سازی  است.

اخیرا طراحان لباس و حتی بدنه هواپیما نیز به جرگه هنرجویان طراحی پیوسته اند. با این حال طراحی خودش یک هنر اساسی و بسیار جذاب است. هنری که باعث شکفتگی توانایی بصری و خلاقیت آن می شود.

اما حداقل در آموزشهای ما مسیر بعدی طراحی چیست؟ این پرسشی است که هنرجویان آموزشگاهها قبل از شروع کلاسهای طراحی، یا در حین آن از ما می پرسند.

هنرجوی طراجی پس گذراندن دوره طراحی با چهار مسیر جدید روبه رو می شود:

اول کاریکاتور.

هر طراحی که چهره و  حالات انسان را زیاد کار کند، کم کم متوجه یک نیاز به ساختار شکنی در طراحی می شود. البته در تمامی هنرها ساختار شکنی نقش مهمی در زیبایی شناسی و خلاقیت دارد. اما ساختارشکنی در طراحی به نوعی اغراق گرایی پیش می رود. این راهی است که هر طراح بر اثر زیاد کار کردن خود به خود به آن کشیده می شود. حاصل این مسیر کاریکاتور نام میگیرد.

در کاریکاتور مشخصه های شبیه سازی یک شخص به طور اغراق آمیز نموده می شوند. به طوری که علاوه بر شباهت زیاد، تصویر حالتی خنده دار و مضحک به خود می گیرد. گفته می شود آخرین کلاس طراحی اولین کلاس کاریکاتور است.

متاسفانه در کلاسهایی که در ایران هست کاریکاتور به صورتی که گفته شد، نیست و بیشتر کلاسهای کاریکاتور به صورت اشخاص ناشناس ارائه می شود.

ولی این راهی است که ما خواهیم رفت و تکنیک های آنرا با تمرین بیان خواهیم کرد.

راه دوم نقاشی است.

تفاوت نقاشی و طراحی، چیست؟

در طراحی تمرکز و نمایش بیشتر به عهده خط است و در نقاشی رنگ و نور قهرمان هر تابلوست.

طراحی رنگی هم داریم و نقاشی های خطی مانند نقاشی های ماتیس، تولوز لوترک و نقاشیهای زیبای خوان میرو و …

تفاوت طراحی و نقاشی مانند تفاوت سوپ و آش است. سوپ پیش غذاست، آش خود غذای کامل است. سوپ بیشتر با گوشت سرو کار دارد، حال آنکه آش دارای پایه سبزی و حبوبات است. با اینحال مشکل است مرز مشخصی بین سوپ و آش برقرار کرد.

به هر حال انشعاب بعدی نقاشی است. پس از دوره آموزش طراحی دوره آموزش نقاشی با تکنیکهای محتلف خواهیم گفت که هنرجو می تواند بنابر سلیقه خودش رنگ روغن، آبرنگ، اکریلیک یا پاستل و دیگر شیوه های نقاشی را ادامه دهد.

راه بعدی بسیار هیجان انگیز است: ساخت حجم

نقش برچسته، مجسمه سازی یا پیکر تراشی راهی است که بسیار جذابیت دارد. گرچه بدلیل مشکلات ناشی از امکانات و دیر عمل آمدن اثر، تعداد هنرجویان کمتری به این راه قدم می گذارند. شما نتیجه کار طراحی را در چند دقیقه، نقاشی آبرنگ یکی دو روز و نتیجه کار نقاشی رنگ روغن را حداکثر یک هفته ای می بینید ولی مجسمه گل و گچ ممکن است یک تا چند ماه و مجسمه سنگی گاه تا چند سال طول می کشد. ولی تمامی کسانی که حجم کار می کنند بسیار از کار خود رضایت پیدا می کنند. کار حجم از گل و یونولیت شروع می شود و تا  گچ، چوب، سنگ و همچنین قالبگیری تمام می شود. در این مورد کلاسهای خوبی در ایران هست که البته هزینه شرکت در این کلاسها زیاد است. حتما بلافاصله پس از طراحی، یکی از دوره های ما مجسمه سازی خواهد بود.

مسیر سوم برای هنرجوی طراحی، راه پرطرفدار سیاه قلم و چهره پردازی و مداد رنگی ست.

بجز اسکیسها و اتدهای طراحی، عمدتا در دو روش رئالیست یا فتو رئالیست و روش جدیدتری موسوم به هایپر رئالیست آموزش داده می شود. هر دو این روشها بیشتر مهارتی هستند تا هنری. روش فتو رئالیست روش بیشتر مورد علاقه جوانان است که ممکن است درآمد زایی خوبی برای نوآموزان به همراه داشته باشد.

در این روش یک عکس (کاغذ یا فایل دیجیتال) به نقاش داده می شود و همان را در اندازه بزرگتر و معمولا بدون تغییر کار می شود. در روش هایپر رئالیست، حزئیاتب به صورت اغراق آمیز کار می شود. این روش تقلیدی از دوربین های عکاسی فوق حرفه ای است. در نقاشی هایپررئالیست گاه حتی انعکاس تصویر مژه ها در عنبیه چشم و روزنه های پوست نیز رسم می شود. کار هایپر رئالیست هم مانند فتورئالیست تقلیدی خام است که ارتباط زیادی با خلاقیت و هنر ندارد. در ایران هر دو سبک آموزش داده می شود و کلاسهایی با کیفیت خوب می توان یافت. ما هم در یک دیسک لوازم، شیوه های آن و چند مثال را بیان خواهیم کرد.

پس فعلا طراحی را فرا بگیرید تا دوره های بعد باهم کار کنیم.

برای دیدن آثار نقاش در دیچی کالا لطفا کلیک کنید

درباره‌ی سید علی مهدوی حسینی

همچنین ببینید

محسن وزیری مقدم، vaxiri moghadam

موضوع یا سوژه طراحی و نقاشی

سالها پیش در موزه هنرهای معاصر گالری ۹ آثار امپرسیونیستها را به نمایش گذاشته بودند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربران عزیز، با توجه به اشکال پیش آمده در درگاه پرداخت، شما فقط می توانید محصولات مجانی را دریافت کنید. برای دریافت بقیه محصولات با آی دی alimahdavy در تمامی پیامرسانها درخواست خود را ارائه دهید. رد کردن