خانه / دلنوشته / فلوت ریکوردر، بهترین ساز برای شروع آموزش موسیقی

فلوت ریکوردر، بهترین ساز برای شروع آموزش موسیقی

تا حالا شده کنار دریا، در بالای کوه یا در یک شب توی جنگل دور آتیش همراه  دوستاتون با خودتون بگید ای کاش سازم اینجا بود و تو این سکوت صداش رو در می اوردم و فلان آهنگ رو می زدم؟

فکر کنم نوازندهای پیانو هرگز نتونن این آرزو رو اجرا کنن. بچه هایی که گیتار می زنن یا ویولن یا سه تار، شاید بتونن تاحدی سازشون رو با خودشون ببرن.

فلوت ریکوردر ساز همیشه همراه، حتی زیر بارون هم می شه باهاش قطعه مورد علاقه مون رو بنوازیم. اغلب فلوت ریکوردرها مانند فلوت ریکوردر یاماها براحتی سه تکه می شه و توی جیب جا می شه.

فلوت ریکوردر یاماها
فلوت ریکوردر یاماها
این ساز با بیش از یک و نیم اکتاو دارای ۱۲ نت، هرگز از کوک نمی افته و سازهای دیگر رو می شه باهاش کوک کرد. سادگی نواختن این ساز باعث شده که روان پزشکان و مربیان، آموزش نوازندگی این ساز رو علاوه بر کودکان ، بیماران اوتیسم (بیش فعال و بی قرار) و حتی کودکان عقب مانده ذهنی و حرکتی توصیه می کنن.

علی رغم اینکه، دوره یادگیری این ساز بسیار کوتاه تراز سازهای دیگه هست اما تئوری موسیقی را کامل می توان با این ساز آموخت. دوستانی که با نوازندگی آشنا هستن، در دوره ای کمتر از چهار تا شش ماه و دوستان دیگه کمتر از ده ماه در نوازندگی آن مهارت پیدا می کنند.

این ساز با دو نحوه انگشت گذاری آسان (ژرمن و باروک)، راه ساده ای برای ورود به سازهای بادی ارکسترال از جمله فلوت چوبی، فلوت کلاسیک و دیگر سازهای بادی است.

آموزش فلوت ریکوردر آنقدر ساده است که مادرانی که همراه فرزند خود به آموزشگاه می آیند اغلب بدون تلاش، فقط بدلیل همراهی با طفل خود، نواختن این ساز را می آموزند.

با داشتن لبک در قسمت جلویی این ساز، می توان بدون هیچ مهارتی فقط با فوت کردن فلوت ریکوردر را به صدا در آورد. کافی است با ویولن یا نی مقایسه کنید که برای به صدا در آوردن آن مدتها نوآموز تلاش می کند. به همین دلیل و به دلیل سادگی در نحوه انگشت گذاری، و بی نیازی از فوت قوی، فلوت ریکوردر برای دختران، افراد سالمند، کسانی که مشغله کاری زیاد دارند و برای بیمارانی که مدت طولانی قادر به حرکت نیستند بسیار مناسب است.

فلوت رکوردر انواع مختلفی دارد، که جوابگوی سلیقه های مختلف نوازندگان است.، که اصول کلی نوازندگی، نحوه انگشت گذاری و نت خوانی آنها، تقریبا مشابه است.

انواع فلوت ریکوردر باس آلتو تنور سوپرانو
انواع فلوت ریکوردر باس آلتو تنور سوپرانو

 

مزایای این ساز را به طور خلاصه با هم مرور می کنیم:

– سادگی در اجرا و فراگیری.

– وسیله ای مناسب برای یادگیری اصول موسیقی و الفبای نت بدلیل کشش صدای آن تا جاییکه نفس کشش دارد.

– شنیدن صدای واضح آن در اولین بار که فلوت ریکوردر را بدست می گیریم.

– همیشه کوک است.

– ارزانی و هزینه کم و باور نکردنی، با پول یک گیتار معمولی می توان بیش از سی فلوت ریکوردر خوب خرید.

– بجز در مقابل ضربات شدید و آتش این ساز تقریبا آسیب ناپذیر است.

– مقدمه ای برای یادگیری سازهای بادی ارکسترال است.

– انواع آن همه طیف وسیع صداهای موسیقایی را در بر می گیرد.

– تفاوتی برای راست دستها و چپ دستها ندارد.

– سادگی در حمل و نقل.

– بدلیل کشش صدا در آن، فلوت ریکوردر همنوازی خوبی با گیتار و پیانو دارد صدای گیتارو پیانو به آرامی خاموش می شود).

– می توان به عنوان ساز دوم برای نوازندگان و ساز اول برای خوانندگان در نظر گرفته شود.

– ساز مناسب برای کودکان و بیماران اوتیسم و عقب ماندگان ذهنی و …

برای دیدن همه نوشته های موسیقی اینجا را کلیک کنید.

برای دیدن آثار نقاشی اینجا را کلیک کنید.

رفتن به همه نوشته های موسیقی

رفتن به نوشته های نقاشی

درباره‌ی سید علی مهدوی حسینی

همچنین ببینید

موسیقی و سلامت سالمند

موسیقی و سالمندان

موسیقی و سلامت سالمندان پدر بزرگوار من تا آخرین لحظات عمر همیشه خندان بود و …

4 نظر

  1. البرزاسماعیل پور

    مدرس واستاد محترم
    سلام.من علاقمند به نی نواری هستم وتجربی برخی اجراها را انجام میدهم وسعی میکنم باانجام مطالعه آنر را علمی یاد بگیرم .کتاب وکلیپهای لازم را هم دراختیار دارم اما فصل مشترک ناداشته های همه این است که نحوه نمایش نتها وهمزمان نحوه اجرای آنها در نی نوازی را نشان نمی دهند.زیرا مدرس کتاب را میگذارد جلوی خودش واجرا میکند اماببیننده (هنرجو)وقایع را نمی بیند.لطفا درآموزشتان جوری آموزش بدهید که ضمن اینکه نتهای موسیقی درحال نمایش درجلوی دوربین هستند درهمان حال هم بروی نی جایگاه واجرای هرنت از هرخط موسیقی برای ببیننده نشان داده شود
    متشکرم اسماعیل پور از اهواز

    • سلام
      ممنون از توضیحتون
      این مشکل هست، من بارها متوجه شدم توی تدریس که هنرجوها نکاتی هر چند کوچک رو تا نگید متوجه نمی شن. در دیسک حالات یک ضرب این نکته ای رو که شما فرمودید چند بار عملا نشون دادم و نه فقط با ساز بلکه با خواندن هم سعی کردم این موضوع ساده رو نشون بدم.
      چشم در ارائه درسهای بعدی حتما بیشتر بیان خواهم کرد.

  2. با سلام خدمت استاد مهدوی عزیز بنده پکیج آموزش گیتار تیوری موسیقی و حالات یک ضربتون رو خریداری کردم و عاشق نحوه تدریستون شدم البته هنوز اولای مسیر یادگیری گیتار هستم ولی میخواستم بدونم ک شما برای فلوت ریکوردر هم پکیج آموزشی دارید؟

    • سلام
      شما خیلی لطف دارید. پکیج آموزش فلوت ریکوردر بزودی آماده می شه، احتمالا تا آخر مرداد. رفته برای مجوز>
      البته آموزش آنلاین فلوت ریکوردر دارم در صورت تمایل توی اینستا نمونه ها رو ببینید:
      instagram.com/mahdavy.music.art

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربران عزیز، با توجه به اشکال پیش آمده در درگاه پرداخت، شما فقط می توانید محصولات مجانی را دریافت کنید. برای دریافت بقیه محصولات با آی دی alimahdavy در تمامی پیامرسانها درخواست خود را ارائه دهید. رد کردن